BAKGRUND OCH INTRODUKTION
Medvetenhet är att skapa sig en egen bild av kvaliteten på vår närmiljö. Utan att ens vara medvetna om det, identifierar, tolkar och analyserar vi i vårt inre ständigt och jämt. Till vardags och i vår närmiljö reflekterar vi oftast inte över dessa begrepp. Byggnadskonsten och våra ute- och innemiljöer konfronteras vi med dagligen och dessa möten påverkar oss många gånger omedvetet. Genom att låta barn och ungdom möta det vi normalt inte betraktar, men som är viktigt för vårt välbefinnande, kan de utveckla ett kritiskt synsätt på vår boendemiljö som kan resultera i ett ökat ansvarstagande i framtiden.
Visuellt medveten blir man inte av att bara "titta", man måste träna upp sitt "seende". Visuell medvetenhet tillför en kritisk dimension. Den ger inte bara ett subjektivt känslomässigt svar. Den uppmuntrar till utvecklingen av kvalitativa bedömningar av byggnader och boendemiljö. Processen kan ses som en spiral. Med ökad visuell medvetenhet ökar barns erfarenhet att kritiskt bedöma sin närmiljö. Barn tror säkert att de känner gatan där de bor, eller den väg de färdas på när de åker till skolan. Men när elever ritar en karta med bara minnet som hjälp, över sin väg till skolan, uppstår oftast en viss osäkerhet. Resultatet visar inte sällan vad lite man egentligen lägger märke till. Hur många hus finns på en speciell plats? Hur ser de ut? Finns det affärer och kontor, gatubelysning och brevlådor? Ibland kan det vara så att ju oftare vi ser någonting, desto mindre lägger vi märke till det. Att drabbas av den berömda "hemmablindheten" hör inte till ovanligheterna. Uppgiften vänder sig till grundskolans åk 4-6.
Del 1 – Att bli medveten om huset och utemiljön
Tanken med del 1 är att visa hur man sakta kan öka barns medvetenhet och nyfikenhet genom att börja betrakta små delar av verkligheten som alla kan ta till sig. Vi ska undersöka husen längs en del av Herrhagsgatan i Karlstad, en välkänd miljö för de flesta barn som går på Herrhagsskolan. Vi börjar med att betrakta fönstren längs gatan, deras form och funktion. Därefter går vi vidare för att undersöka ytterdörrar, ytskikt på väggar, byggnadens form, mönster på fasaden och byggnadens funktion. För att få kunskap om husen besöker vi kommunens arkiv och tar del av kartor och ritningar.
När barnen har gjorts medvetna om husets "små" beståndsdelar är det dags att samla intrycken i en designuppgift. Här ska barnen utifrån sin nyvunna kunskap och känsla utforma sin framtida bostad. Uppgiften består i att skapa en husfasad, välja material, placera fönster och dörrar och dekorativa element utifrån den erfarenhet och kritiska betraktelseförmåga de tränat under arbetets gång.
Del 2 – Vår boendemiljö från förr till nu.
I del 2 går vi in i husen för att upptäcka hur människor levde under olika tidsperioder. För att barnen ska få inspiration till fortsättningen träffar vi en person som på ett medryckande sätt levandegör en miljö från förr. Genom en berättelse kan barnen också föreställa sig hur miljöer har sett ut och hur människor levat. I nästa steg söker vi kunskap om människors boendemiljö genom att studera bouppteckningar vid Värmlandsarkiv. Gamla bouppteckningar är detaljerade och där får man en komplett bild av människors hem och deras ägodelar. Här har vi möjligheten att jämföra hur man levde förr med hur vi har det i våra bostäder idag. Tanken är här att vi väljer ut intressanta föremål, alternativt sådana vi inte vet någonting om, och tar reda på mer om dem.
I nästa moment besöker vi Värmlands Museums lager för att se föremålen i verkligheten. I det här skedet börjar vi fundera på hur vi vill ha det i vårt framtida hem. Vi undersöker om föremålen/möblerna är hantverk eller maskintillverkat. För att få perspektiv på boendemiljö beger vi oss till ett "stort inredningsföretag". Här bildar vi oss en uppfattning om vad som är "framtidens inredning" och vad man har hämtat från tidigare inredningsstilar.
Som avslutning får barnen göra en uppgift att utforma sitt eget framtida hem i designuppgiften Mitt hem. Här är meningen att man ska få inspiration genom kunskap om hur tidigare generationer har levat. Vi undersöker hur vi lever idag och hur en del framtidstrender ser ut. I uppgiften ingår att barnen ska få lära sig vad som är hantverk och kvalité och vad som är massproduktion, vad är ett miljömässigt bra val och vad innebär ett dekorativt värde. Uppgiften syftar till att barnen utifrån den kunskap och känsla de utvecklar under arbetets gång ska kunna utveckla ett kritiskt och undersökande synsätt när det gäller deras framtida boendemiljö. I den processen ska barnen göras medvetna om sin demokratiska rättighet att ta del av ett arkivs resurser när det gäller att söka information.
L 1. ATT BLI MEDVETEN OM HUSET OCH UTEMILJÖN |